måndag 17 oktober 2011

Logotyp

Att skapa en logotyp är komplext. Det är mycket man skall ta hänsyn till. Den skall verkligen representera företaget och vad det står för. Den skall fungera i många sammanhang, storlekar och under lång tid. Hur når man då ett sådant resultat? Det finns nog inga genvägar här är jag rädd men kreativitet är nog den viktigaste ingrediensen. På Google Books hittar ni en bok: Logo Design Love vissa sidor är borttagna som de brukar vara på Google books men jag tror ändå att den kan ge en bra inblick. Det kan också vara läge att läsa vad Wikipedias har att säga. En annan bra sida är: How to design a logo som på ett mycket kort och kärnfullt sätt sammanfattar vad det går ut på. En något mer omfattande sida med artiklar, exempel och videos är LogoDesignerBlog. En sida där man framför allt hittar inspiration.

Den processen som beskrivs på Just Creative Design ovan är en klassisk beskrivning av hur en process brukar se ut:

  1. The Design Brief
  2. Research & Brainstorming
  3. Sketching
  4. Prototyping & Conceptualising (See Step 5)
  5. Send To Client For Review
  6. Revise & Add Finishing Touches
  7. Supply Files To Client 
Under er första dag med projektet är det steg 1 och 2 som står i fokus. Gör just det, sätt er in i Briefen, diskutera igenom hur ni har uppfattat uppdraget så att ni har en gemensam bild. När det är gjort är det läge att samla på sig exempel och utforska olika typer av logotyper och hur de används. Kanske det är läge att göra detta enskilt. Varje person samlar på sig 4-5 logotyper och hur de används på t ex webb eller i annat sammanhang samt förbereder en kort presentation för gruppen. På så sätt får man en gemensam repertoar att utgå ifrån. Kanske kan man vara något mer specifik här och leta efter loggor som har någon kvalité som man tycker är bra och även skulle passa för Truth. Se också till att brainstorma förbehållslöst. Med notisar, en white board eller annat lämpligt. Brainstorma kring vilka ord ni associerar med de värden som Truth vill stå för (gör en lång lång lista med relevanta ord). Brainstorma kring symboler som förknippas med deras värden osv. Om ni undertiden kommer på bra idéer så skriv ner så att ni inte glömmer av och gå sedan vidare. Kör ni fast, testa några vanliga metoder för att hjälpa kreativiteten på traven. När man har en uppsjö av idéer är det läge att prioritera dem man tror på och sedan individuellt börja skissa och skapa enkla exempel för att se om idén håller.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack för de fina länkarna. Kommer vi att ha en föreläsning om färg?

    //Petter

    SvaraRadera